Cukr a zdraví prospěšné alternativy
Cukr a zdraví prospěšné alternativy

Když se řekne cukr, většinou si vybavíme klasický stolní, bílý cukr. Přitom cukry, lépe řečeno sacharidy, tvoří širokou skupinou látek patřících mezi základní živiny a zahrnují cukry jednoduché a složené. Zatímco složené cukry jsou nezbytnou a žádoucí složkou naší potravy, jednoduché cukry jsou diskutabilní součástí jídelníčku, před kterou se musíme mít na pozoru. 

Jednoduché cukry

Lákají nás sladkou chutí, kterou si rádi dopřáváme. Sladká chuť přináší příjemné pocity a uvolnění. Sladkostmi však můžeme řešit také některé problémy – někdy například zajídáme smutek nebo hledáme únik před úzkostí. Sladkosti nám mohou falešně navozovat pocit uspokojení, naplnění nebo potřebu blízkosti s druhými lidmi. Tyto spojitosti jsou bezděčné, mnohdy si je ani sami neuvědomíme. Příjemná chuť a libé pocity, které nám cukry přinášejí, do značné míry nahrávají konzumaci sladkostí. Navíc jsou nám vždy po ruce... Jen těžko odoláme lákavé nabídce, se kterou se setkáváme v supermarketech, kde je nepřeberné množství sladkostí, bonbonů a sušenek. Sladkosti kupujeme nejen pro sebe, ale také pro naše blízké a kamarády. 

Zdravotní rizika sladkostí

Dle doporučení WHO, nemají jednoduché cukry tvořit více než desetinu celkového energetického příjmu potravy. Do této dávky musíme započítat cukr, kterým doslazujeme, ale také cukr obsažený v jednotlivých potravinách a nápojích. Problémem se cukr stává ve chvíli, kdy ho konzumujeme nadbytek. S tím jsou bohužel spojeny četné zdravotní problémy. O zdravotních rizicích nadměrné konzumace cukrovinek a sladkostí již bylo napsáno mnoho….Jednoduché cukry jsou zdrojem prázdných kalorií, jejichž nadměrný přívod vede k vyššímu výskytu zubních kazů, k vyššímu riziku nadváhy a obezity, k metabolickému syndromu, cukrovce, vyššímu výskytu kvasinkových infekcí, v neposlední řadě také ke zhoršené kvalitě pleti. 

Jak je to u kojenců a batolat?

Vyžadují kojenci sladkou chuť? Určitě ne….Mateřské mléko obsahuje mléčný cukr, laktózu, která má menší sladivost než klasický stolní cukr. To znamená, že mateřské mléko má pouze velmi mírně sladkou chuť. Dokud tedy my, rodiče nebo třeba prarodiče, neseznámíme dítě s klasickou sladkou chutí bílého cukru, do té doby dítě opravdu nevyžaduje sladkou chuť. Proč tomu tak je? Malé děti ještě nemají vyvinuté chuťové preference tak, jak je známe od dospělých. Není potřeba dětem nápoje ani pokrmy doslazovat a není chybou podávat dítěti neslazené nápoje a pokrmy. Čím déle zvládneme oddalovat setkání dítěte se sladkostmi, tím lépe.

Maminky se často ptají, jestli je nějaký cukr vhodnější, než klasický bílý cukr. Ano, pokud je potřeba z nějakého důvodu dítěti pokrm nebo nápoj přisladit, je vhodné použít namísto bílého stolního cukru použít cukr mléčný – laktózu. Trávicí systém dítěte je velice citlivý a teprve se vyvíjí, navíc je optimálně nastaven na trávení laktózy. Sacharóza trávicí trakt dítěte zbytečně zatěžuje. Pochopitelně u dětí s nesnášenlivostí laktózy tento cukr nelze použít a buď raději nesladíme vůbec nebo použijeme jiné varianty než klasický cukr.

Druhy cukrů:

Sacharóza

Jedná se o klasický, tzv. stolní, bílý cukr, který všichni známe. Někdy se označuje jako řepný nebo třtinový cukr. Prodává se ve formě kostek, sáčků, jemně nebo hrubě mletý, k dispozici je také tzv. hnědý cukr. Ani fakt, že konzumujeme hnědý cukr nezmění to, že se stále jedná o prakticky čistou sacharózu, bohatou na energii. Sacharóza se získává rafinací cukrové třtiny. Po chemické stránce se jedná o disacharid, který se skládá ze dvou molekul monosacharidů – glukózy a fruktózy. Proces štěpení probíhá v ústech, zvýšený přívod sacharózy má přímou souvislost s vyšším rizikem zubních kazů.  

Zubní kazy a sacharóza

Nejhorší vliv na výskyt zubního kazu mají sladké nápoje, zejména, pokud je děti popíjejí v průběhu celého dne! Že jste zvyklí u vás doma pít sladké nápoje a nikdy jste se nad jejich obsahem cukru nezamýšleli? Možná ale nevíte, kolik kostek cukru přijmete z 1 l oblíbené koka-koly – je to 27 kostek cukru. Jeden litr 100% pomerančového nebo ananasového džusu obsahuje ještě více – 28 až 32 kostek cukru! A že si dopřejete namísto klasické koly variantu light? Bohužel to také není řešení, protože nízké pH tohoto nápoje poškozuje zubní sklovinu a vede opět k vyššímu výskytu zubního kazu dětí a dospělých. Navíc kolové nápoje nejsou pro děti vůbec vhodné i z hlediska obsahu kofeinu. Že si raději dopřejete moderní smoothie? Pozor, přes vysokou výživovou hodnotu i zde je vysoký obsah cukru! Určitě se vyplatí sledovat obsah cukru v nápojích. Džusy řeďte pitnou vodou v poměru 1:1. Pozor také na sladké minerálky, mají velmi vysoký obsah cukrů!

Čím tedy maminky mohou doslazovat?

Na případné doslazování můžete vyzkoušet šetrný BABIO dětský mléčný BIO CUKR. Na rozdíl od bílého cukru nezvyšuje riziko zubního kazu. Jeho podávání je možné od ukončeného 1. týdne.

Zůstaňme ještě u sacharózy a povězme si více o jejím vlivu na psychiku dětí a adolescentů. V současné době totiž již existují práce, které popisují přímou úměru mezi zvýšenou konzumací cukru a projevy hyperaktivity u dětí. Podat čistý cukr ve formě bonbonů hyperaktivnímu dítěti je věc, která se rodičům vymstí v podobě okamžitého zhoršení hyperaktivních projevů. U adolescentů se nadměrnou konzumací cukrů zabývala velká norská studie a sledovala změny chování u respondentů, v souvislosti s přívodem jednoduchých cukrů. Studie zahrnovala 5,5 tisíce adolescentů ve věku 15 – 16 let. První výsledky skutečně naznačují  možnou souvislost mezi nadměrnou konzumací sacharózy a problémovým, až agresivním chováním. Je vůbec možné konzumaci cukrů odolat? A jsou „zdravější“ alternativy?

Laktóza

Mléčný cukr, laktóza je přirozeně přítomná v mateřském mléku. Je významným, fyziologickým zdrojem energie. Na rozdíl od sacharózy a ostatních disacharidů se laktóza tráví až v tenkém střevě. To je velmi důležité z hlediska vzniku zubních kazů. Maminky, nepoužívejte na doslazování dětských nápojů a pokrmů klasický stolní – bílý cukr! Chraňte zoubky Vašeho dítěte!

Ideální je nezvykat děti od útlého věku na sladkou chuť. Jednoznačnou chybou je doslazování nápojů a příkrmů klasickým bílým cukrem. Pokud již maminky chtějí dítěti přisladit pokrm, je vhodné použít k tomu mléčný cukr – laktózu. V BIO kvalitě je maminkám k dispozici BABIO dětský mléčný bio cukr. Jedná se o malé granulky, s mírnou sladivostí, navíc obohacené o vlákninu. Bio mléčný cukr se vyplatí mít doma i pro případ nemoci dítěte, např. horečnatých onemocnění, nemocí dýchacích cest apod, kdy je dítěti vhodné podávat mírně slazené nápoje jako zdroj energie. Nejen v době nemoci, ale také v průběhu rekonvalescence se dporučuje mírně zvýšit přívod cukru.

Glukóza

Glukóza je zřejmě nejznámější monosacharid. Někdy se označuje jako hroznový nebo krevní cukr. Je základním stavebním kamenem složitějších cukrů – di, tri a polysacharidů. V lidském těle je základním zdrojem energie. Pro buňky nervové soustavy a červené krvinky je dokonce jediným možným zdrojem energie. Pro využití glukózy má klíčový význam hormon inzulin, produkovaný slinivkou břišní. Inzulin zajišťuje přechod glukózy z krve do buněk a tkání. Pro lidské zdraví je velmi důležité udržení stabilní hladiny krevního cukru, zejména pro správnou funkci nervového systému. Glukóza, která se nevyužije jako zdroj energie se ukládá v játrech a ve svalech ve formě zásobního cukru tzv. glykogenu. Pokud má naše tělo nedostatek cukru, uvolňuje cukr ze svých zásob v podobě jaterního a svalového glykogenu, případně v procesu zvaném glukoneogeneze z tukových zásob, případně z bílkovin svalové hmoty. Bohužel k tomu však v praxi příliš často nedochází, protože příjem cukrů z potravy je obvykle mnohonásobně vyšší, než je jeho skutečná potřeba.

Fruktóza

Fruktóza je další, významný monosacharid. Možná ho znáte pod označením ovocný cukr. Fruktóza je obsažena v různých druzích ovoce, v medu a v některých druzích zeleniny. Dříve se doporučovala pro diabetiky, protože její vstřebávání není závislé na inzulinu. Fruktóza má nízký glykemický index (GI 30), přesto představuje její nadměrná konzumace zdravotní rizika. Jaká to jsou? Fruktóza má tendenci se ukládat ve formě zásobního tuku v daleko větší míře než glukóza. Naše tělo většinu glukózy spálí a přibližně 5 % se přemění na zásobní tuk, ale u fruktózy je to celých 40 %! Nejrizikovější pro lidské zdraví je tzv. viscerální neboli vnitřní tuk, tvořený v oblasti břicha. Má vyšší spojitost se srdečně-cévními nemocemi, cukrovkou 2. typu, nemocemi jater a rakovinou prsu u žen než tuk, který se usazuje např. v oblasti hýždí. Fruktóza dále zvyšuje hladinu hormonu gherlinu, který podporuje chuť k jídlu. Pozor tedy na vysoký příjem fruktózy - podobně, jako glukózy a sacharózy.

V jakých zdrojích je fruktózy nejvíce?

Velmi bohatými zdroji jsou sladké druhy ovoce, potažmo džusy a výrobky z nich. Příkladem může být běžně konzumovaný banán - celou 1/5 hmotnosti banánu tvoří fruktóza. Konzumace ovoce, sladkých druhů zeleniny i medu jako součástí vyvážené stravy je z hlediska výživy žádoucí a je zcela v souladu se zásadami zdravé výživy. Jiná situace je u potravinářských výrobků, ve kterých je fruktóza koncentrovaná a nebo v potravinách, kde bychom ji ani nehledali. Jedná se o celou řadu potravin včetně jogurtů, pečiva, omáček, dresinků a řadu pochutin. Že byste ji v těchto potravinách vůbec nehledali? Ano a nejste rozhodně sami! Opravdu se vyplatí číst etikety, i když někdy jsou údaje velmi špatně čitelné. Na co si dát největší pozor je nadměrný přívod fruktózy ve skryté podobě tzv. fruktózového kukuřičného sirupu.

Fruktózový a glukózový sirup

Tyto sirupy se vyrábí z kukuřičného škrobu event. z další surovin a jejich nadměrný přívod je spojován se zdravotními riziky shodnými s vysokým přívodem fruktózy. V jakých potravinách sirupy najdeme? Určitě byste je nečekali v müsli tyčinkách, ani v müsli směsích nebo proteinových tyčinkách pro sportovce – ale je tam a ve významných množstvích! Sirupy najdeme v sušenkách, pečivu, dresinkách a v masných výrobcích.

Sušené ovoce

Sušené ovoce je velmi oblíbené, dá se použít pro děti i dospělé, má přirozeně sladkou chuť a může být vynikající náhradou za cukrovinky. Sušené ovoce můžete použít i v případě, když nemáte k dispozici čerstvé, je možné ho snadno rehydratovat namočením do vody - poté jej můžete rozmixovat a podávat. Pozor dejte na konzervační látky, siřičitany a dát raději dejte přednost nesířeným druhům (nejčastější u meruněk). Pozor také na extra přidané cukry (nejčastější u brusinek, ale proslazují se nebo obalují v cukru i jiné druhy). Pokud si chce být maminka jistá kvalitou, měla by sáhnout po přirodním, neupraveném bio ovoci. 

Vysoce koncentrované rostlinné sirupy

Mezi tyto sirupy patří sirup agávový, rýžový, datlový a javorový. V případě agávového sirupu se jedná o vysoce koncentrovaný vysoce koncentrovaný fruktózový kukuřičný sirup, obsahuje více než 75 % fruktózy. Je vyráběný z agáve, rostoucí zejména v Jižní Americe. Tento typ není možné doporučit jako vhodný druh sladila. Z dalších, přirozených druhů sladidel se používají také sirupy rýžové, javorové,  datlové, přirozeným sladidlem je také ječmenný slad. U těchto typů sladidel může být pozitivní přesah v podobě obsahu některých zdraví prospěšných látek, např. vitaminů a minerálů. Zajímavé mohou být rovněž jejich specifické chutě, např. javorového sirupu jako polevy na palačinky apod.

 

Palmový a kokosový cukr

Palmový cukr se získává ze šťávy kmenů stromů. Kokosový cukr se získává z květů stromů. U obou je opět uváděn vyšší obsah mikroživin (železo, vápník a některé další látky včetně antioxidačních) a relativně nízký glykemický index. Nicméně opět pozor, protože jsou bohatým zdrojem fruktózy! Jejich nadměrný příjem je tedy opět z hlediska zdraví rizikový. 

Med

Med se skládá z glukózy a fruktózy. Dále obsahuje široké spektrum různých látek, u kterých se zvažují příznivé účinky na lidské zdraví (mírné antioxidační a antimikrobiální vlastnosti, hojivé účinky apod). Některé obsahové složky medu zřejmě pomáhají zabránit tomu, aby fruktóza v medu obsažená nezvyšovala hladinu krevních tuků (triglyceridů), jako tomu je v případě konzumace fruktózy např. z glukózo-fruktózového sirupu. Med je vhodnou součástí pestré stravy. Je bohatý na minerály vápník, hořčík a draslík a stopové prvky selen a zinek. Z hlediska jeho příznivých vlastností je třeba dát pozor na pasterizaci, která ničí cenné biologicky aktivní látky a zvyšuje glykemický index medu přibližně na dvojnásobek. 

Hnědý cukr

Raději v obchodě sáhnete po hnědém cukru, namísto klasickém bílém? Hned první věc, na kterou je třeba upozornit je, že ať už koupíte bílý nebo hnědý cukr, stále se jedná o cukr, konkrétně sacharózu, velmi bohatý zdroj prázdných, nebo skoro prázdných kalorií, přestože je barevně odlišný. Ani hnědý cukr tedy nemůžeme doporučit jako součást zdravého jídelníčku, namísto cukru bílého. A v čem je tedy rozdíl mezi hnědým a bílým cukrem? Hnědý cukr neprochází komplexním procesem rafinace, obsahuje určitý podíl vlákniny, vitaminů a minerálů z výchozí suroviny. Nicméně množství těchto složek je v hnědém cukru spíše zanedbatelné. Pokud tento cukr kupujete, dejte pozor na to, abyste nezakoupili cukr dobarvený karamelem! Určitě se Vám vyplatí při nákupu číst pozorně etiketu. Je totiž rozdíl koupit klasický bílý cukr obarvený karamelem a nebo hnědý cukr, který není rafinovaný. 

Melasa

Řadí se mezi přírodní sladidla, na rozdíl od klasického cukru skutečně obsahuje cenné živiny - aminokyseliny, vitaminy skupiny B a minerály (vápník, draslík, železo, zinek a další). Její používání je podstatně vhodnější než u bílého a hnědého cukru. Obsahuje i méně kalorií, než klasický cukr. Nicméně, otázkou zůstává chuť melasy, která je výrazná a ovlivní chuť potravin a nápojů, do kterých ji přidáme. 

Obecné zásady 

Problematika cukru je poměrně široká. Může být složité správně se orientovat v široké nabídce cukrů, v jejich kvalitě a rozdílném glykemickém indexu. Proto je dobré znát několik jednoduchých obecných zásad.

Malé děti nemusí pít slazené nápoje ani pokrmy, podávejte jim je neslazené. Pokud již potřebujete dítěti nápoj nebo příkrm přisladit, použijte mléčný cukr, s nižší sladivostí, nezvykáte tak dítě na příliš sladkou chuť. Džusy a ovocné nápoje řeďte vodou. Omezte nakupování a podávání sladkostí na minimum, nebo si dopřejte např. kvalitní čokoládu s vysokým obsahem kakaa. Hlídejte etikety, dejte pozor na skryté cukry, zejména na glukózové a fruktózové sirupy. Dětem nedávejte potraviny s umělými sladidly. Zařazujte dětem do jídelníčku k svačinám ovoce, má příjemnou sladkou chuť a zasytí. Zařaďte do jídelníčku sušené ovoce a zkuste jím nahradit klasické cukrovinky. 

teaser-center

Kontakt:

+420 734 157 140