Moje zkušenosti s ADHD
Moje zkušenosti s ADHD

Hyperaktivita je mým denním chlebem. A to rovnou ve dvojím provedení. Staršímu synovi je 12 a mladšímu 9. Jako rodiče jsme si prošli mnoha různými situacemi. Jako každý rok,jsme i letos řešili kroužky pro naše dva výrostky. Pokud budete mít chuť a řešíte třeba podobný problém s Vašimi dětmi, přečtěte si zkušenost z naší rodiny. 

Hyperaktivita se vyskytuje u cca 10 % dětí školního věku. Častější je u chlapců, nicméně se nevyhýbá ani dívkám. Proč se vyskytla zrovna v naší rodině? A proč u obou našich synů? Proč nemůžeme mít alespoň jedno klidné a tiché dítě? To jsou otázky, které si kladu a neumím si na ně odpovědět. Za ty roky jsme se už jakž takž naučili s tím žít a někdy prostě jenom „přežít“ a „vydržet“.

Náš nástup do školy a kroužků

V měsíci září doma řešíme školu, opět školu a jenom školu. A aby toho nebylo málo, snažíme se děti zaujmout nějakým kroužkem, kde by rozvíjely svoje zájmy a schopnosti. Protože jak je známo, hyperaktivní děti bývají spíše nadprůměrně inteligentní a zájmy jsou pro ně velmi důležité. Ale rozhodně to není jednoduché. S dětmi, které neposedí chvíli v klidu, neudrží myšlenku, je to těžké. 

Už jsem slyšela i názory, že děti s ADHD do běžné školy nepatří a měly by být ve speciální škole. Naši kluci naštěstí do kolektivu velmi dobře zapadli a mají skvělé učitelky, které je tolerují a usměrňují. Upřímně, neumím si představit, jak by děti s nadprůměrnou inteligencí fungovaly ve speciální škole...Ale zpět ke kroužkům....

Druhá třída

Na vlastní kůži jsem si zažila co to je, když chcete svoje hyperaktivní dítě dát do kroužku. V 1. třídě jsme byli rádi, když jsme zvládali výuku a pak chvíli družinu. Na nějaký kroužek tehdy nebylo ani pomyšlení. Když ale syn slyšel od spolužáků do jakých kroužků chodí, přirozeně sám projevil zájem....Takže ve druhé třídě jsme se rozhodli, že i my vyzkoušíme nějaký kroužek. Výběr byl široký: jazyky, šachy, hvězdářství, kulečník, dramatický kroužek, výtvarka a další.

Volba padla na výtvarku. Syn krásně maluje, udělal přijímačky do lidušky. Byl nadšený. Přiblížil se den D, našeho druháčka jsem odvedla do kroužku, tam ho předala paní učitelce. Upozornila jí, že má ADHD - všude tak dělám - protože syn je opravdu divoký, ale na druhou stranu, když se pro něco nadchne, dá se usměrnit. Jak to dopadlo? Výtvarku jsme zvládali skoro půl roku. Paní učitelka byla nejdřív v šoku. Velmi se  ale snažila. Dokonce začala číst knihy o ADHD. Horší byly vyčítavé až zděšené pohledy ostatních maminek v šatničce...Nakonec jsme výtvarku vzdali – přes talent syna. Tři hodiny malování s jednou pauzou na svačinu prostě nedal.

Moje doporučení 

Výtvarku pro děti s hyperaktivitou určitě ano, ale jenom krátkou. Pro nás by byla optimální délka 30 minut max. Určitě pro děti s ADHD sportovní aktivity – sokol, atletika, pohybové hry, florbal, taekwondo atp. My jsme zkusili ještě šachy, které byly výborné, ale opět problém s pozorností – max. délka 10 – 20 minut. Právě udržení pozornosti po krátkou dobu je problém a omezuje u řady aktivit. Nám se ještě osvědčilo jezdectví (viz foto níže - Stáj Na Poli)  –  je to spíše o kontaktu se zvířetem, kde se syn musel zklidnit a postupovat systematicky – přivést koně, vyčistit mu srst, kopyta, učesat hřívu, osedlat, následovala projížďka (je možné i malé cvičení v sedle, což ho obrovsky bavilo), poté opět systematicky postupovat a koně odstrojit. To opět mohu doporučit. Dobré zkušenosti mají maminky v našem okolí se skauským oddílem, děti se naučí spoustu věcí a získají nové kamarády.

Třetí třída

Ve třetí třídě jsme naše koníčky rozšířili. Syn je hodně akční a má spoustu zájmů. Opět jsme vybrali pohybové hry, přidali jsme Krav magu. Kdo to nezná, pro hyperaktivní děti doporučuji. Po každém tréninku byl mokrý jako myš, ulítaný a šťastný. Ve třetí jsme zvládli hned dva další kroužky, kde musí být dítě v klidu – angličtina a šití.

Angličtina s pohybem

Tento kroužek jsme zvládli po celý školní rok a to hlavně zásluhou vedoucí kroužku, musím moc ocenit její trpělivost. První hodiny vůbec nebyly jednoduché, takže to bylo před každou hodinou doma poučování, vysvětlování a motivování. 

Šití

Možná Vás to překvapí, ale opravdu mého syna zaujalo šití. Byl jediný kluk, jinak samé krásné, hodné a klidné holčičky. Vrhnul se do toho po hlavě, jak on umí, ani si to neuvědomil. Holčiček bylo na hodině pět, plus náš výtečník. Samozřejmě zpočátku nic nešlo hladce. Syn odmítl jednoduché šití nití a hodlal se vrhnout na šicí stroj. Asi stokrát ho vedoucí musela usměrnit. Po hodině jsme se domluvily, že přejdeme na individuálky, během hodiny se nestihla věnovat nikomu jinému, než synovi. Další hodiny už probíhaly dobře. Po pár lekcích syn pochopil, že se nejdřív musí naučit šít jehlou a nití, naučit se uzlík a nějaké druhy stehů. Nevydržel samozřejmě celou hodinu, ale přibližně dvacet minut. Šicí stroj, na který postupně přešel ho totálně okouzlil. Byl velmi šikovný. To, co se ty klidné holčičky učily delší dobu, zvládl velmi rychle, naučil se šít samostatně a na věk 9 let překvapivě dobře. Vytvořil spoustu věcí, ušil si krásné hračky (první byl jeho „Fufík“ nerozlučný kamarád medvídek), ušil ale i batůžek, kapsičku na mobil, peněženku, polštářky, dárečky pro babičku.... Výsledek tohoto kroužku byl úchvatný - syn byl šťastný a nesmírně pyšný na svoji práci. Konečně se dočkal a byl ÚSPĚŠNÝ.

Co za kroužek vybrat?

Ve výsledku je úplně jedno, jaký kroužek zvolíte, když splníte důležitou podmínku. A to, aby Vaše dítě s ADHD pocítilo pocit smysluplnosti, naplnění a úspěchu. Může to být kroužek, kde dítě bude chodit do přírody, bude vyrábět, objevovat a zkoumat, nebo se učit jazyky, ale hlavní je, že získá pocit vlastní důležitosti a uvědomnění si, že ON TO ZVLÁDL.

Jak můžete své dítě podpořit jako rodiče?

Důležité je dítě usměrnit – vybrat zpočátku jeden kroužek co dává smysl a pro dítě se hodí. Najít vedoucího kroužku, který bude vědět do čeho jde a bude ochoten dítě maximálně podpořit, dá mu čas a prostor, aby se zapojil a uplatnil. Pokud máte doma raracha jako my, nebojte se, zkuste najít i třeba zvláštní kroužek, jako my, protože šití pro kluka je trochu zvláštní. Věřte Vašemu dítěti a podpořte ho. Nevzdávejte to při prvním neúspěchu, hledejte cesty, jak Vaše dítě co nejvíc podpořit.

Když se to povede, uvidíte, jak Vašemu dítku budou svítit oči až Vám nebo třeba babičkám bude vyprávět, jak mu ostatní ve škole záviděli, co všechno dokázal. 

- - - - -

Děkujeme za Vaši zkušenost! 

Zaujal Vás tento příspěvek? Napište nám Vaši zkušenost na mail: marketing@goldim.cz 

teaser-center

Kontakt:

+420 734 157 140